معصومه بایی؛ دکتر بهزاد پورقریب؛ دکتر عبدالباقی رضایی تالار پشتی
چکیده
تلاش برای ایجاد سازش بین خواستههای دو جامعه فرهنگی متضاد در بسیاری از آثار ادبی به ویژه در ادبیات پسااستعماری دیده میشود؛ از جمله در رمانهای بهاراتی موکرجی و اثر «درخت عروس» این تلاش چشمگیرانه خودنمایی کرده و محوریت اصلی آن در شخصیتهای داستان قرار گرفته است و در پلان رمان نیز به صورت مشهود دیده میشود. حال ...
بیشتر
تلاش برای ایجاد سازش بین خواستههای دو جامعه فرهنگی متضاد در بسیاری از آثار ادبی به ویژه در ادبیات پسااستعماری دیده میشود؛ از جمله در رمانهای بهاراتی موکرجی و اثر «درخت عروس» این تلاش چشمگیرانه خودنمایی کرده و محوریت اصلی آن در شخصیتهای داستان قرار گرفته است و در پلان رمان نیز به صورت مشهود دیده میشود. حال این مقاله به بررسی نظریههای هومی بابا در زمینه شکاف و فاصله بین فرهنگهای شرقی و غربی میپردازد و یافتههای پژوهش نشان داده که جامعه این چنینی منجر به ازهمگسیختگی هویت افراد پسااستعماری میگردد و اصطلاح دوگانگی و تقلید دو مفهوم مهم و برجستهای هستند که به عنوان واژگان کلیدی در آثار پسااستعماری هومی بابا جای گرفته اند، بدین شکل که در رمان «درخت عروس»، قهرمان داستان خود را بین دو فرهنگ در تضادی مییابد که هر دو فرهنگ سعی بر آن دارند که او را به قلمرو خود بکشانند و در امتداد این موضوع از آنجا که تقلید قهرمان داستان از فرهنگ مبدع ) دیگری) پذیرش و رد همزمان را با خود همراه دارد یک امر کنایه آمیز دیده میشود با این توصیف که تارا چاترجی قهرمان داستان در حالی که سعی بر تقلید از هنجارها و معیارهای فرهنگ مبدع دارد، اما تحت تأثیر فرهنگ اجدادی و نیاکان خود نیز قرارگرفته است؛ از دستاورد مقاله حاضر اینگونه استدلال میشود که چنین شرایط نامناسبی میتواند برای فرد فضای روانی و اجتماعی نامطلوبی را بسازد و او را در یک بحران هویتی عمیق قرار دهد.